Ciekawym uzupełnieniem akcji Wydajemy własną książkę mogą
być zajęcia o historii książki. Prowadzę takie lekcje od kilku lat i dzieci
wydają się żywo zainteresowane tematem.
Przeznaczone
są dla uczniów młodszych klas szkoły podstawowej. Opowiadam na nich o dziejach
książki od tabliczki glinianej do wynalezienia druku. Małym nakładem pracy
można przygotować kilka pomocy, które uzmysłowią dzieciom jak książka zmieniała
się przez tysiąclecia. Samodzielnie wykonałam model tabliczki glinianej
(polecam glinę samoschnącą, nie wymaga wypalania) z odwzorowanymi znakami pisma
klinowego. Prosta w wykonaniu jest również tabliczka woskowa (do ramki na
zdjęcia lub obrazem wylewamy ciekły wosk, czyli rozpuszczoną świeczkę). Dzieci
mogą zbadać miękkość wosku i próbować coś na niej napisać. Warto zaopatrzyć się
również w dostępne w sklepach arkusze papirusu, jak również wyhodować (z nasion
lub ze szczepki) własną roślinę. Największą atrakcją zajęć jest pisanie gęsim
lub innym ptasim piórem na papierze czerpanym. Palce są wprawdzie brudne, ale
buzie proporcjonalnie do tego uśmiechnięte. Dodatkowymi pomocami są reprint
Złotego Kodeksu Gnieźnieńskiego (chociaż w ten sposób dzieci zapoznają się z
książką rękopiśmienną), współczesna książka w metalowej oprawie (ciężka, choć
zazwyczaj w klasie są podzielone zdania). Jako ciekawostkę pokazuję na
zakończenie książkę z pismem Braille'a oraz Pipi w wydaniu arabskim.
Beata Zaraś
zdj. A. Babula
Wspaniały pomysł. Świetnie opisany. Gratuluję. Następny temat: co oznacza powiedzenie "Przeczytac książkę od deski do deski"? - Maria Podlasiecka
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję za miłe słowa. Pomysł na nowy temat wart rozważenia - Beata
Usuń