Od tabliczki glinianej do wynalezienia druku



Ciekawym uzupełnieniem akcji Wydajemy własną książkę mogą być zajęcia o historii książki. Prowadzę takie lekcje od kilku lat i dzieci wydają się żywo zainteresowane tematem.  
Przeznaczone są dla uczniów młodszych klas szkoły podstawowej. Opowiadam na nich o dziejach książki od tabliczki glinianej do wynalezienia druku. Małym nakładem pracy można przygotować kilka pomocy, które uzmysłowią dzieciom jak książka zmieniała się przez tysiąclecia. Samodzielnie wykonałam model tabliczki glinianej (polecam glinę samoschnącą, nie wymaga wypalania) z odwzorowanymi znakami pisma klinowego. Prosta w wykonaniu jest również tabliczka woskowa (do ramki na zdjęcia lub obrazem wylewamy ciekły wosk, czyli rozpuszczoną świeczkę). Dzieci mogą zbadać miękkość wosku i próbować coś na niej napisać. Warto zaopatrzyć się również w dostępne w sklepach arkusze papirusu, jak również wyhodować (z nasion lub ze szczepki) własną roślinę. Największą atrakcją zajęć jest pisanie gęsim lub innym ptasim piórem na papierze czerpanym. Palce są wprawdzie brudne, ale buzie proporcjonalnie do tego uśmiechnięte. Dodatkowymi pomocami są reprint Złotego Kodeksu Gnieźnieńskiego (chociaż w ten sposób dzieci zapoznają się z książką rękopiśmienną), współczesna książka w metalowej oprawie (ciężka, choć zazwyczaj w klasie są podzielone zdania). Jako ciekawostkę pokazuję na zakończenie książkę z pismem Braille'a oraz Pipi w wydaniu arabskim. 

Beata Zaraś
zdj. A. Babula

Komentarze

  1. Wspaniały pomysł. Świetnie opisany. Gratuluję. Następny temat: co oznacza powiedzenie "Przeczytac książkę od deski do deski"? - Maria Podlasiecka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa. Pomysł na nowy temat wart rozważenia - Beata

      Usuń

Prześlij komentarz