Refleksje Starego Ornitologa - Nie samą książką człowiek żyje...


Wiele osób zapewne oglądało mecz piłkarzy ręcznych Polska – Chorwacja i było wstrząśniętych tym co działo się na boisku… byłem wśród nich. Przez chwilę, wyobraziłem sobie nawet, ile by dali ci nasi zawodnicy w tej chwili, żeby być gdzie indziej. Przypomniało mi się też, kiedy byłem jeszcze chłopcem, grałem w reprezentacji szkoły, cała sala krzyczała gola!!! a my… Ale to tylko dygresja, bo nie gra zawodników mnie dobijała tylko komentarze dziennikarzy i innych specjalistów sportowych. Nie rozumiałem też do końca za co mnie tak bardzo przepraszają Ci zawodnicy, to była „ich tragedia”, ja przełączyłem program na Radwańską i … też się nie udało, ale  przynajmniej, dla mnie, była ładniejsza. To taki czarny humor. Wracajmy do rzeczy, czyli tych „wszystkich specjalistów sportowych” i ich komentarzy… Stary jestem, ale mam jedno pytanie, czy nie słyszeli nigdy o związku poziomu motywacji na sprawność działania? Ja miałem to w lekturze obowiązkowej na studiach w latach 70-tych ubiegłego wieku więc wydawało mi się, że każdy to wie!!! ale nie, więc pozwolę sobie to przypomnieć nie na podstawie książki, bo to „niemodne” źródło informacji, tylko za Wikipedią :
Prawa Yarkesa - Dodsona.Teoria ta sprowadza się do dwóch stwierdzeń:

  •  w miarę jak rośnie pobudzenie fizjologiczne (...), to coraz łatwiej jest wykonywać daną czynność, ale tylko do pewnego poziomu. Później następuje już tylko spadek efektywności, prowadzący w skrajnej sytuacji do całkowitej dezintegracji zachowania.
  •  dla zadań trudnych optymalny poziom pobudzenia jest niższy, niż dla zadań łatwych.




Widzicie Państwo, jak spada sprawność przy zbyt dużej motywacji- pobudzeniu. Przy bardzo dużej motywacji – pobudzeniu następuje zanik sprawności działania. A zatem,... może sprzedali mecz,.. a może są po prostu ludźmi... Ja jestem z nich dumny pokonali Francuzów.
A może to jest dobry materiał na książkę?!!



Prawa Yerkesa-Dodsona [online]. Wikipedia : wolna encyklopedia, 2015-09-06 10:10Z [dostęp: 2016-01-29 10:15Z]. Dostępny w Internecie: //pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Prawa_Yerkesa-Dodsona&oldid=43553131 

Komentarze